Sportmedische onderzoeken

Welk sportmedisch onderzoek is voor mij aan te raden?
  • Jonger dan 35 jaar: basis sportmedisch onderzoek met ECG, eventueel met inspanningstest (basis sportmedisch onderzoek).
  • Ouder dan 35 jaar: sportmedisch onderzoek met inspanningstest (groot sportmedisch onderzoek).
  • Wilt u meer weten over conditie en omslagpunt? Dan kunt u het beste kiezen voor het sportmedisch onderzoek met ademgasanalyse (uitgebreid sportmedisch onderzoek).
Hoe kan ik mij het beste voorbereiden op een sportmedisch onderzoek?
  • Zorg ervoor dat u uitgerust bent. Als u wilt sporten op de dag voor de test, doet u dan een lichte tot matige inspanning van korte duur. U kunt beter niet inspannen in de 12 uur voor de test en geen zware trainingen 48 uur voor de test.
  • U kunt beter niet teveel eten in de drie à vier uur voor de test. Een lichte maaltijd is wel verstandig.
  • Alcohol, koffie en tabak binnen 12 uur kunnen de test verstoren. Er is geen bezwaar tegen een kopje koffie ’s morgens.
  • Zorg ervoor dat u niet uitgedroogd bent, drink voldoende water
Hoe vaak moet ik een sportmedisch onderzoek ondergaan, zodat ik kan zien of er een verbetering is ontstaan in mijn conditie?
Om te zien of er verbetering is ontstaan, wordt geadviseerd om jaarlijks een inspanningstest te laten verrichten als het gaat om de VO²-max. Een verbetering van het omslagpunt is na zes maanden te meten.
Mag ik mijn astmamedicatie gebruiken tijdens de inspanningstest?
Ja, wij testen graag in optimale toestand.