Veelgestelde vragen PGO

Veelgestelde vragen PGO (Persoonlijke gezondheidsomgeving)

Voor een volledige uitleg van een PGO verwijzen we je graag naar deze website: https://www.pgo.nl/wat-is-een-pgo/

Met een eigen PGO heb je alle gegevens van meerdere zorgaanbieders op 1 plek. Op deze manier heb je te allen tijde inzicht in jouw eigen gegevens en kun je deze altijd ophalen. Het PGO is in ontwikkeling waardoor de functionaliteiten zich steeds meer zullen uitbreiden. In de toekomst zal het ook mogelijk zijn om jouw eigen gegevens te uploaden (vanuit bijvoorbeeld een smartwatch) en kan de data gedeeld worden met zorgverleners onderling. Uiteraard altijd met jouw toestemming en met de partijen en informatie waarvan jij dat wil.

Alle PGO’s kunnen medische gegevens ophalen, maar verschillen in hoe ze de informatie laten zien. Ook zijn er verschillen in de extra functies die ze aanbieden. Op https://www.pgo.nl/kies-een-pgo/ kom je er achter welke functionaliteiten voor jou belangrijk zijn in een PGO. Ook is er een PGO-keuzehulp beschikbaar.

Je haalt in de PGO niet jouw complete dossier op, maar enkel de BgZ onderdelen (Basisgegevensset Zorg). De BgZ is een landelijke standaard die gebruikt wordt. De BgZ is een verzameling zorginformatiebouwstenen (zibs). De set is te beschouwen als een samenvatting van jouw (medische) gegevens waarvan zorgverleners hebben bepaald dat ze van belang zijn voor continuïteit van zorg. Omdat in zibs patiëntgegevens gestandaardiseerd en uniform worden vastgelegd, zorgen ze ervoor dat zorgverleners die gegevens betrouwbaar en makkelijk onderling kunnen delen en hergebruiken. Bij de BgZ gaat het om een set van gegevens die in vrijwel elke situatie relevant zijn.

BgZ onderdelen beschikbaar Is voor SGR beschikbaar
Alert Indien ingevuld
Allergie Indien ingevuld
Behandelaanwijzing Indien ingevuld
Contact Altijd
Contactpersoon Altijd
Diagnose Altijd
Document Altijd (correspondentie via systeem)
Financiële informatie Altijd (verzekeringsgegevens)
Functionele mentale status Indien ingevuld
Lab Nee
Medicatie Indien ingevuld
Medisch hulpmiddel Indien ingevuld
Patiëntgegevens Altijd
Sociale anamnese Altijd
Vaccinatie Nee
Verrichtingen Nee
Vitale functies Nee
Zorgactiviteit Altijd
Zorgverlener Altijd

De huidige PGO’s zijn ingericht voor de medisch specialistische zorg, dat betekent dat alleen jouw informatie van een consult bij de sportarts wordt getoond. Mocht je ook een afspraak gehad hebben bij de fysiotherapeut of bewegingswetenschapper, dan zijn deze gegevens níet inzichtelijk.

Enkel gegevens vanaf 1 juli 2022 zijn zichtbaar. Gegevens van voor die datum hebben wij uiteraard in jouw dossier, maar worden niet getoond in het PGO. Deze kun je uiteraard te allen tijde bij ons opvragen. Dit staat los van het PGO.

Niet alle zorgverleners zijn al aangesloten bij een PGO. Het kan dus zijn dat je bepaalde gegevens van een zorgorganisatie niet ziet. Momenteel is het een nieuw initiatief en is het nog niet verplicht om aan te sluiten. Dit zal zich in de toekomst verder gaan uitbreiden. Of de zorgorganisatie al is aangesloten kun je checken op digitalezorggids.nl.

Een patiëntenportaal is van een organisatie/zorgverlener zelf en kun je enkel de gegevens van de betreffende organisatie/behandeling ophalen. Vaak heb je te maken met meerdere portalen; van jouw ziekenhuis, huisarts en apotheek. Een PGO is een omgeving van jezelf waarin u de gegevens van al deze partijen eenvoudig kunt verzamelen. Zo zie je al jouw zorggegevens in één overzicht.

Ja, het aanmelden en gebruik van een PGO is gratis. De PGO’s worden gefinancierd vanuit het ministerie van VWS waardoor het gebruik voor iedereen gratis is. Voor aanvullende functies (naast de bgz) kan een PGO-aanbieder een (klein) bedrag vragen. Dit staat altijd aangegeven en is een extra optie.

Ja, je logt in op een PGO door middel van jouw DigiD met ID-check, daarnaast zijn de gegevens extra beveiligd met een 2-factor authenticatie waarvoor een authenticatie-app ‘2FAS’ nodig is. Ook zijn alle PGO aanbieders getoetst op hun veiligheid en betrouwbaarheid, dit kun je zien aan het MedMij label.

Het verschilt per PGO op welke manier je moet inloggen. Raadpleeg de helpdesk van de betreffende PGO aanbieder.

Heb je vragen of lukt het aanmelden niet? Neem dan contact op met de DigiHulplijn. Deze is gratis te bereiken op 0800 1508 (maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00). Ook heeft iedere PGO aanbieder zijn eigen hulplijn, deze is te vinden bij de PGO aanbieder zelf.

Het staat jezelf vrij om een PGO te kiezen. Zo kun je kiezen welke PGO het best bij jou past. Wij hebben onze systeem getest met de PGO van Drimpy. Met deze partij hebben wij een samenwerking waardoor we de uitwisseling van gegevens kunnen testen en waar nodig kunnen aanpassen.

Heb je vragen over Drimpy of lukt het niet om je aan te melden? Neem dan contact op met Drimpy.

Bel de Drimpy-hulplijn via 020 7749 902 of stuur een email naar support@drimpy.com