Veelgestelde vragen PGO

Vragen over:

Sportmedische onderzoeken
Sportgeneeskunde
Fysiotherapie
Tarieven en vergoedingen
Uw medisch dossier

Veelgestelde vragen PGO (Persoonlijke gezondheidsomgeving)

Voor een volledige uitleg van een PGO verwijzen we u graag naar deze website: https://www.pgo.nl/wat-is-een-pgo/

Met een eigen PGO heeft u alle gegevens van meerdere zorgaanbieders op 1 plek. Op deze manier heeft u te allen tijde inzicht in uw eigen gegevens en kunt u deze altijd ophalen. Het PGO is in ontwikkeling waardoor de functionaliteiten zich steeds meer zullen uitbreiden. In de toekomst zal het ook mogelijk zijn om uw eigen gegevens te uploaden (vanuit bijvoorbeeld een smartwatch) en kan de data gedeeld worden met zorgverleners onderling. Uiteraard altijd met uw toestemming en met de partijen en informatie waarvan u dat wilt.

Alle PGO’s kunnen medische gegevens ophalen, maar verschillen in hoe ze de informatie laten zien. Ook zijn er verschillen in de extra functies die ze aanbieden. Op https://www.pgo.nl/kies-een-pgo/ komt u er achter welke functionaliteiten voor u belangrijk zijn in een PGO. Ook is er een PGO-keuzehulp beschikbaar.

U haalt in de PGO niet uw complete dossier op, maar enkel de BgZ onderdelen (Basisgegevensset Zorg). De BgZ is een landelijke standaard die gebruikt wordt. De BgZ is een verzameling zorginformatiebouwstenen (zibs). De set is te beschouwen als een samenvatting van uw (medische) gegevens waarvan zorgverleners hebben bepaald dat ze van belang zijn voor continuïteit van zorg. Omdat in zibs patiëntgegevens gestandaardiseerd en uniform worden vastgelegd, zorgen ze ervoor dat zorgverleners die gegevens betrouwbaar en makkelijk onderling kunnen delen en hergebruiken. Bij de BgZ gaat het om een set van gegevens die in vrijwel elke situatie relevant zijn.

BgZ onderdelen beschikbaarIs voor SGR beschikbaar
AlertIndien ingevuld
AllergieIndien ingevuld
BehandelaanwijzingIndien ingevuld
ContactAltijd
ContactpersoonAltijd
DiagnoseAltijd
DocumentAltijd (correspondentie via systeem)
Financiële informatieAltijd (verzekeringsgegevens)
Functionele mentale statusIndien ingevuld
LabNee
MedicatieIndien ingevuld
Medisch hulpmiddelIndien ingevuld
PatiëntgegevensAltijd
Sociale anamneseAltijd
VaccinatieNee
VerrichtingenNee
Vitale functiesNee
ZorgactiviteitAltijd
ZorgverlenerAltijd

De huidige PGO’s zijn ingericht voor de medisch specialistische zorg, dat betekent dat alleen uw informatie van een consult bij de sportarts wordt getoond. Mocht u ook een afspraak gehad hebben bij de fysiotherapeut of bewegingswetenschapper, dan zijn deze gegevens níet inzichtelijk.

Enkel gegevens vanaf 1 juli 2022 zijn zichtbaar. Gegevens van voor die datum hebben wij uiteraard in uw dossier, maar worden niet getoond in het PGO. Deze kunt u uiteraard te allen tijde bij ons opvragen. Dit staat los van het PGO.

Niet alle zorgverleners zijn al aangesloten bij een PGO. Het kan dus zijn dat u bepaalde gegevens van een zorgorganisatie niet ziet. Momenteel is het een nieuw initiatief en is het nog niet verplicht om aan te sluiten. Dit zal zich in de toekomst verder gaan uitbreiden. Of de zorgorganisatie al is aangesloten kunt u checken op digitalezorggids.nl.

Een patiëntenportaal is van een organisatie/zorgverlener zelf en kunt u enkel de gegevens van de betreffende organisatie/behandeling ophalen. Vaak heeft u te maken met meerdere portalen; van uw ziekenhuis, huisarts en apotheek. Een PGO is een omgeving van uzelf waarin u de gegevens van al deze partijen eenvoudig kunt verzamelen. Zo ziet u al uw zorggegevens in één overzicht.

Ja, het aanmelden en gebruik van een PGO is gratis. De PGO’s worden gefinancierd vanuit het ministerie van VWS waardoor het gebruik voor iedereen gratis is. Voor aanvullende functies (naast de bgz) kan een PGO-aanbieder een (klein) bedrag vragen. Dit staat altijd aangegeven en is een extra optie.

Ja, u logt in op een PGO door middel van uw DigiD met ID-check, daarnaast zijn de gegevens extra beveiligd met een 2-factor authenticatie waarvoor een authenticatie-app ‘2FAS’ nodig is. Ook zijn alle PGO aanbieders getoetst op hun veiligheid en betrouwbaarheid, dit kunt u zien aan het MedMij label.

Het verschilt per PGO op welke manier u moet inloggen. Raadpleeg de helpdesk van de betreffende PGO aanbieder.

Heeft u vragen of lukt het aanmelden niet? Neem dan contact op met de DigiHulplijn. Deze is gratis te bereiken op 0800 1508 (maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00). Ook heeft iedere PGO aanbieder zijn eigen hulplijn, deze is te vinden bij de PGO aanbieder zelf.

Het staat uzelf vrij om een PGO te kiezen. Zo kunt u kiezen welke PGO het best bij u past. Wij hebben onze systeem getest met de PGO van Drimpy. Met deze partij hebben wij een samenwerking waardoor we de uitwisseling van gegevens kunnen testen en waar nodig kunnen aanpassen.

Heeft u vragen over Drimpy of lukt het niet om u aan te melden? Neem dan contact op met Drimpy.

Bel de Drimpy-hulplijn via 020 7749 902 of stuur een email naar support@drimpy.com